Saturday, March 26, 2011

CENGIZ KAAN



Hafta icinde bir dergide Cengiz Kaan sergisini gordugumde bir ara hafta ici kendim giderim, diye not almistim,M.ye planimi soyledigimde o da sergiyi gormek isteyince bu cumartesiyi muzeye ayirdik, iyi de etmisiz. Kah tembellik miskinlik, kah baska planlar yuzunden uzun zamandir muzeye gidememistim, sanirim son kez gittigim muze yine Singapur'da idi, 2009 Eylul ayinda.

Artsicence Museum, Marina Bay'de kumarhanenin hemen yan tarafinda cicek ya da acik el seklinde,oldukca iyi duzenlenmis ve yeni bir bina.


Mogollar hakkinda pek cok sey ogrendim, o kadar buyuk bir imparatorluk olduklarini hic bilmezdim. Mogol steplerinde kurulan yurt denilen buyuk cadirlar ne ince dusunulmus, hem cok kullanisli hem cok pratik ve hala estetik gorunuyor bence.Gocebeler surekli katlayip kolayca yanlarinda tasiyabiliyorlar, konakladiklari yerde kolayca kurabiliyorlar ve icerisinde soba,ocak yakmak mumkun. Sartlar insanlari herseye adapte ediyor.






Cengiz Kaan ulkeyi demir yumrukla yonetmis,cok kanli savaslar,baskinlar,isgaller yapmis, bazi sehirleri ve halklarini haritadan silmis ama duvarda yazilan ozlu sozlerinde hep baris icinde yasamaktan, huzurdan bahsetmis.Liderlerini oldurerek ele gecirdigi tum kavimlere, kabilelere cok esit davranmis ve onlari kendi halkiyla ice ice yasatarak kaynasmayi kolaylastirmis. Ogrendigim diger ilginc bir sey de Cengiz Kaan'in herkese hatta kendine bile adiyla hitap edilmesini istemesi,unvanlarin,etiketlerin gereksiz oldugunu dusunmesi.Toplum bilimi ve yonetimi konusunda Cengiz Kaan gercekten cok basarili olmus, olumune kadar hic bir sorun olmamis. Ve tabii ki savascilik dehasi da yadirganamaz.
Bir de bize okulda tarih ogretmenlerimizin, tarih kitaplarimizin Turklere atfettigi bir cok ozelligin aslinda Mogollar'a ait oldugunu bir kez daha ogrendim.Turan taktigi;at,avrat,silah uclemesi,kultur,Cinliler'e karsi kazanilan zaferler ve hatta fettan Cinli prenseslerin bile aslinda Mogol kulturune ait oldugunu,onlarin yasanmisliklari oldugunu teyyit ettim.Tarih zaten cok subjektif,yanli bir sey.Kimin yazdigi,kimin yorumladigina gore degisiyor her sey. Neyse, muzeye donecek olursam,Cengiz Kaan'dan baska 2 tane daha sergi vardi, biri Ipek YOlu digeri de yaklasik 10 yil kadar once Endonezya yakinlarinda bulunan yaklasik 1100 yillik bir geminin batigindan cikanlarin sergisi idi ve ikisi de oldukca ilgincti tipki Cengiz Kaan sergisi gibi.


Ipek Yolu sergisi bilgilendiriyordu ipek yolu uzerinde ki sehirler hakkinda,diger batik geminin ganimetleri ise gercekten cok ilgincti, bazi bozuk paralari tuzlu deniz suyundan zarar gormuslerdi ama hic zarar gormeyen,kirilmayan catlamayan bir suru porselen tabaklar, kupler ,gumus kutular,altin bilezikler vardi.Sanirim Belitung Batigi deniliyormus bu gemi'ye artik,icinde hic bedensel artik bulunmadigindan ,murettebatin yakinlarda ki adaya yuzmus oldugu varsayiliyormus. Var ben de bir tuhaflik sanirim, ama boyle garip hulyalar kapiliyorum ilginc seyler gordugumde eski zamana ait..O tabaklar o kadar bugune ait ki, o kadar yeni ,temiz ,kullanilabilir ki kim yapti onlari, nasil yasadilar,hayat cok mu benzerdi bugunkine... dusunmekten kendimi alamiyorum.

No comments: